関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

「組織に所属する」ことに関して/Belonging to an organization

小西ゼミ4年 田中愛実

Fourth year student at Konishi seminar Manami Tanaka

 

私は新しい環境や組織に飛び込むとき、とてもワクワクします。

不安も沢山ありますが、自身の能力不足や世界の広さ、それまでの自分が井の中の蛙であったことを痛感させられ、それが刺激となり自身のモチベーションになるためです。 

大学生活においても、授業、ゼミ、部活、GCaP、海外インターンシップなど、沢山の新しい環境に身を置き、新たな人に出会い、関わりを持つことができました。

様々な人と関わり、様々なことに取り組んできたことで、私は悩みながら楽しみながら、成長できたのではないかと思っています。

 

今回は、「組織に所属する」ということに関して、私が大学生の間に感じた2つのことを書かせていただきます。

 

1つ目は、組織で活動することの難しさです。

私は新しい組織、コミュニティで沢山良い刺激を受け、学びを得ることができましたが、同時に考え方やバックグラウンドが異なる人とひとつの事に取り組んでいくことの難しさも感じました。

大学では、小中高と異なり、各組織で絶対的な指導者がおらず自分たちだけで物事を進めていかなければいけない場面が多くなりました。

そんななかで、どうやって価値観や考え方が異なる人と一緒に活動していくか、とても悩まされることがありました。

 

そのようなことを考えていたときに偶然見た「怪物」という映画は、私にヒントをくれました。解釈が難しい映画でしたが、この映画から「人は自分が見たいものだけを見てしまう」「自分の見えている事象が、他の人にも同じように見えているとは限らない」「自分にとっての正義が相手にとっても正義とは限らず、でも人はそれを他人におしつけようとしてしまう」といったメッセージを感じました。非常に考えさせられる映画でした。

 

「価値観や考え方が異なる人とどうやって同じ目標を持って一緒に活動していくか」

これに対する答えは見つけることはできていません。

しかし、自分にとっての普通が他の人にとっては普通では無いこと、自分のやりたいことや優先順位が他人のそれとは違うこと、自分の「こうあるべき」は人にとってはそうとは限らないこと、私が見ているその人が、その人の全てではないこと。

これらのことは心に留めておかなければならないなと思っています。

 

 

2つ目は、組織に対する影響力についてです。

組織において、メンバーへの影響力が最も大きいのは、リーダーだと思います。

私はリーダーに向いているタイプではありませんが、、私は仲間と一緒に頑張り、一緒に成長していきたいという思いや、互いに高めあえる組織をつくりたいという思いは、人一倍強く持っていると思います。

冒頭でも述べたように、大学では特に、授業やゼミや部活などで自分の圧倒的な能力不足を感じる場面が多々ありました。私は周りのみんなを必死に追いかける立場にいました。

 しかし、そんななかでも、私も何か少しでも、1人にでも、自分が刺激になったり、良い影響を与えられるように行動しようと心がけてきました。

 

それは、他人への影響力は、決してリーダーや先輩だけでなく、誰でも与えることができるということを、先輩や後輩、友人が教えてくれたからです。

 実際に私が誰かの刺激になっていたり、誰かが私から何かを感じてくれていたりしたいたかは分からないし、むしろ空回りしているように見えてしまっていたかもしれません。

それでも、いつか誰か、たった一人であったとしても、自分が原動力になることを信じているし、またそれが私の何かに取り組むモチベーションになっているのだとも思います。

 

私は4月から社会人となり、またいくつかの新たな組織に所属することとなりますが、どのような立場にあっても、誰か1人にでも、少しだけでも、影響を与えられる存在になれるよう目指していきたいと思います。

 

最後までお読みいただき、ありがとうございました。

 

Belonging to an organization

 

I always get excited when I jump into a new environment or organization.

Although I have a lot of worries, I am also keenly reminded of my lack of ability and the vastness of the world, and that I was a frog in a well, which stimulates me and motivates me.

 In my university life, I was able to put myself in many new environments, meet new people and get involved with them through classes, seminars, club activities, GCaP, overseas internships and so on.

Having been involved with various people and working on various things, I believe that I was able to grow up while having fun while worrying at the same time.

 

In this essay, I would like to write about two things that I felt while being a university student regarding “belonging to an organization."

 

The first is the difficulty of working in an organization.

I was able to get a lot of good inspiration and learning from the new organization and community, but at the same time, I felt that it was difficult to work on one thing with people who had different ways of thinking and background.

In universities, unlike elementary, junior high and high school, there are many situations in which there is no absolute adult leader in each organization, and we students have to do things on our own.

In such a situation, I was sometimes very worried about how to work with people who have different values and ways of thinking.

 

The movie "The Monster," which I happened to see while I was thinking about above,  gave me a hint.

It was a difficult movie to interpret, but I felt some messages from this movie such as "People only see what they want to see," What you see doesn't necessarily look the same to others, and "Justice for yourself is not justice for others, but people try to impose it on others." It was a very thought-provoking movie.

"How can we work together with people who have different values and ways of thinking with the same goal?"

I have not found the answer to this yet.

However, my normal is not normal for others, what I want to do and what my priorities are different from those of others, my "should be like this" is not always the same for others, and the person I see is not everything about that person.I think I have to keep these things in mind.

 

The second is about the influence on the organization.

In an organization, I think the leader has the greatest influence on its members.

I am not the type to be a leader. However, I am confident that I have a strong desire to work hard with my colleagues and grow together, and to create an organization that can enhance each other.

As I mentioned at the beginning, there were many situations where I felt overwhelmingly inadequate in university, especially in classes, seminars and club activities. I was in a position to catch up with everyone around me desperately.

 However, even if it is just a little, even if it is just to one person, I have tried to act in a way that I can be a stimulus or a positive influence for someone.

That is because my seniors, juniors and friends taught me that influence over others can be given by anyone, never just leaders or seniors.  I believe that someday, even if it is only one person, I will be the driving force for someone, and I think that it motivates me to work on something. 

From April, I will belong to several new organizations. I would like to aim to become a person who can influence even just one person, even just a little."

Thank you for reading to the end.