関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

2022年度 ゼミ生紹介③

皆様こんにちは。

 

いつも、本ブログをご覧いただきありがとうございます。

小西ゼミでブログの担当をしております、3回生の武知佳奈と申します。

 

本日は、2022年度小西ゼミ紹介第三弾です!

三人目は磯井沙希さんです。彼女は実家の京都府から三田市まで授業期間は毎日通っていました。上手く時間を使いながら勉強にも課外活動にも一生懸命で努力家な磯井さんの自己紹介、ぜひお楽しみいただければ幸いです。

 

ーーーーーーーーーーーーーー

 

名前:礒井 沙希(イソイ サキ)

出身地京都府

趣味:ピアノを弾くこと、ライブや舞台を見に行くこと

座右の銘:「一生懸命」

 「やると決めたことは最後までやり通す」

 私が中学生のころから自分で決めていることです。部活も勉強も学校行事も全力でやり切ることに意味があると思っています。高校生の頃、担任の先生に反対されながら、吹奏楽部に入りました。それは、高校受験の時に、吹奏楽を続けることを考えながら、学校を選んだからです。しかし、3年生になってみると、引退が遅く、勉強する時間もないため、途中で部活を投げ出したくなりました。でも、1年生のころに決意した自分を思い出し、引退まで走り切ることができました。もし、途中で投げ出していたら、今、後悔しているのだろうと感じます。

 現在の大学生活でも学生団体の活動やアルバイトを「一生懸命」に頑張っています。卒業の時に、頑張って良かったと思えるような日々にしたいです。

ゼミを通しての目標

 私のゼミ目標は自ら進んで勉強することです。3年生になり、半年がたちます。この半年間を振り返り、ゼミで積極的に活動したり、自分から勉強をすることが出来ていないと感じています。小西ゼミの先輩や3年生のメンバーは知識が豊富であったり、勉強熱心です。そんな人たちに私が追いつけるように、自ら進んで知識を蓄えていこうと思います。

 大学のゼミで勉強することは大学生活のこの時間しかできないことなので、振り返って、頑張ってよかったと思えるような学びを継続したいです。1日にやる量の設定などを決めて頑張ります。

研究テーマ

 私は日本の教育における文理融合の可能性について研究したいと思っています。社会が変化する中で、文系、理系の視点を問わず、ものごとを見ることが必要とされてきています。その中で、私が現在所属をする総合政策学部では文理融合の学びが出来るところです。日本の教育はそのような多角的にものごとを見ることが出来る人材を育てるような方針が生まれてきています。しかし、実際には、文系、理系と分ける文化が根強くあります。この壁をなくすためには、従来の日本の教育を分析し、文理融合の学びが社会にどのように影響するのかということを研究しなければならないと考えています。同時に、私がこの総合政策学部に来た意味をはっきりさせることが出来るのではないかと考えています。

 

最後までご覧頂きありがとうございました!

ーーーーーーーーーーーーーー

Hello, everyone. 

 

Thank you for always reading our blog.

My name is Kana Takechi, a third-year student and I am in charge of blogging at Konishi seminar.

Today is the third introduction of the members of the 2022 Konishi seminar!

The third person is Saki Isoi. She commuted from her parents' home in Kyoto Prefecture to Sanda City every day during class. We hope that you will enjoy this introduction of Ms. Isoi, who is a hard worker who makes good use of her time in both her studies and extracurricular activities.

ーーーーーーーーーーーーーー

(1) Name: Saki Isoi

(2) Hometown: Kyoto, Japan

(3) Hobbies: Playing the piano, going to live performances and performances

 

(4) Motto: "Work hard"

"I'll stick to what I decide to do."

It's something I've been keeping in mind since I was in junior high school. I think it is meaningful to do my best in any situation, such as club activities, studies, and school events. When I was a high school student, I joined a wind band despite the objections of my homeroom teacher. That's because when I took the high school entrance exams, I chose the school and was planning to play wind music during high school. However, when I entered my third year, I didn’t have enough time to study because I retired from the club late. So, I wanted to give up the club activities. But I remembered the decision I made when I was a freshman and was able to run all the way to retirement. If I had thrown it out of the way, I feel like I would regret it now.

Even in my current university life, I am working hard at student group activities and part-time jobs. I want to spend the days that I can feel good about my hard work when I graduate.

 

(5) Goals through seminars

My seminar goal is to study on my own. Six months have passed since I entered my third year. Looking back on the past six months, I feel that I have not been able to actively participate in seminars or study on my own. The seniors and third-year members of Konishi Seminar are knowledgeable and eager to study. In order for me to catch up with such people, I will voluntarily accumulate knowledge.

Studying in a seminar at a university is something that can only be done during this time of university life. So, I want to continue to learn in a way that makes me feel glad that I worked hard when I look back in the future. I will do my best to set the amount of tasks to be done per day.

 

(6) Research Topic

I would like to study the possibility of the fusion of the humanities and sciences in Japanese education. As society changes, it is becoming necessary to look at things from the viewpoint of both the humanities and the sciences. In the School of Policy Studies, to which I currently belong, I can study the fusion of the humanities and sciences. Japan education has a policy of fostering human resources who can see things from such a multifaceted perspective. However, in reality, there is a deep-rooted culture that distinguishes the humanities from the sciences. In order to eliminate this barrier, I believe that it is necessary to analyse conventional Japanese education and to study how the integration of humanities and sciences learning has influenced society. At the same time, I believe that I will be able to clarify the reason why I entered the School of Policy Studies.

 

Thank you for reading till the end of this blog!