関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

ありのままの自分でいられる就職活動

皆さんこんにちは。

小西ゼミ4回生の近藤亜花莉と申します。いつもブログをご覧いただきありがとうございます。

 

今回は私が最近観た、印象に残っている動画広告について執筆させていただきます。

早速ですが、皆さんはP&Gジャパンが手掛ける「パンテーン」というブランドをご存じでしょうか?おそらく多くの人が一度はその製品を購入したことや、名前を耳にしたことがあると思います。そんなパンテーンは、「#HairWeGo さあ、この髪でいこう」というブランドメッセージを掲げ、2020年秋より「#PrideHair」と呼ばれるプロジェクトを行っています。

 

私が視聴した広告はこのキャンペーンに焦点を当てたもので、就職活動において自分らしさを表現することの重要性が訴えられています。具体的にはトランスジェンダーとして就職活動を経験した2人が登場し、見た目の性別に合わせて髪型を変えなければならなかった(見た目が女性なら女性らしく髪を伸ばす、男性なら男性らしく髪を短く切る)葛藤が赤裸々に語られていました。初めてそれを視聴した際は、普段は広告を飛ばしてしまう私も思わず手を止めて考え込みました。

 

就職活動をしていると、面接の場で少しでも良い印象を与えるためにはどうすればいいか、気になってしまう学生は多いと思います。どんな経験が評価されるのか、どんな回答が望ましいかなど・・・私にも心当たりがあります。しかし、ある1つの経験をとってもそれをしようと思ったきっかけやそこから感じたことは、人によって異なるはずです。なぜなら、私たちの考えや価値観は生まれ育った土地、家庭環境、周囲の人間関係など様々な要素によって形成されているからです。同じエピソードトークでも、話す人によって内容に個性が表れるのではないでしょうか。私も面接は非常に緊張しますが、このように面接官とのコミュニケーションを通じて“私”にしかできなかった経験や、”私”だから得られた学び、またこれまでの経験を総括して”私”がどのような人間かアピールできることが、就職活動の面白さだと気がつきました。

 

そして、性別も生まれ育った環境や周囲の人間関係と同じように、1人の人間が成り立つ上で欠かせない要素だと私は考えています。髪型を変えて貴重な個性を偽ることが有利になり、評価されるべきではないはずです。この広告をきっかけに、就職活動がありのままの自分を表現し、それが受け入れられることが、全ての人にとって当たり前ではないことを再認識させられました。

 

最後に、パンテーンは就職活動以外にも様々な場面で髪型に「当たり前」の固定概念があることに問題提起をしており、自分らしい髪型をする全ての人々を応援する取り組みを行っています。また、私たちも「#PrideHair」で自分自身の考えや行動を発信することができます。皆さんも興味があれば、本ブログを通じて感じたことを共有してみてください。

 

最後までご愛読いただきありがとうございました。

 

Hello, everyone. My name is Akari Kondo of 4th grade from Konishi Seminar.

 

This time, I would like to tell you about the video ads which were impressive for me.

 

Firstly, I would like to go ahead and ask a question. Have you ever heard “Pantene”, the brand of P&G Japan? Probably, many of you have ever purchased its products or just have heard of it. Under the vision of #HairWeGo, the Pantene has been working on the project, called #PrideHair since 2020.

 

The video ads which I watched aimed for this project and emphasize the importance to express ourselves in job hunting. To be more specific, two LGBT people appear in the video and they tell the conflicts that they had to change their hairstyle to hide their gender while they were job hunting. I usually skip the video ads, but this time, I was really into watching it without thinking.

 

If you have once experienced job hunting, you must have concerned about how to leave better impression during the interview. What kind of experiences would be evaluated, what is the desirable response, etc….I can empathize these concerns a little. However, every one of us must have different reasons and opinions towards the same experience. The reason why we all have different perspectives is because our thoughts and values are formed of various factors, such as our hometowns, family environments, and personal relationships. Therefore, with the same episode, the contents might differ depending on speakers. I get very nervous when I am taking the job interview, but through communicating with interviewers, I can tell who I am and I do really enjoy it.

 

Then, I believe that gender is also the factor which is necessary to form ourselves. Changing the hairstyles and pretending the precious personality should not be advantageous and evaluated in the interview. By watching this video ads, I realized again that expressing ourselves and being accepted our personalities are not common sense in the job interview.

 

At last, the Pantene raises a problem that there are stereotypes of hairstyles in many scenes and carries out some actions to support people with their own hairstyles. Also, we have opportunities to spread our ideas and actions via #HairWeGo on Twitter. If you are interested, I would like you to share what you feel by reading this blog.

 

Thank you for reading.

 

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