関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

小西ゼミで学んだ事/ What I have learned in Konishi Seminar

 お久しぶりです。小西ゼミ4年生の天立愛佑です。前回投稿から長い時間が経ちました。その間、私は就職活動を終え、TOEIC試験では目標点数を超える事ができました。何より、12月20日、長いようで短かった2年間のゼミが終了しました。ゼミでは、PCM分析や企業分析、書籍の要約などのグループワーク、1対1のディベートや論文発表などの個人ワークを行い、客観的に自分を見つめ直したり、仲間との相互理解を深めたりする事ができました。今回のブログでは、ゼミで最も学ぶことが多かったPCM分析の授業について、書いていこうと思います。

 そもそも、PCM手法とは、関係者分析をはじめ、一つの問題に対して多角的に分析し、最終的にそれに対するプロジェクトを決定するというものです。3年時に初めて実施し、より良いものにするため、授業外の時間もグループメンバーと共にオンライン上(コロナ禍のため)で進めていきました。中心問題は、「女子高校生の自殺者が多いといった問題が解決されない」に設定し、学校、家庭、SNSの3つの観点に基づき、分析を行いました。いかなる時もエビデンスベースを重視する事に気を付けました。そして、最終的なプロジェクト案としては、学業での悩みが自殺衝動に繋がるという考えをもとに、教員の指導能力向上を目指すプロジェクト案を立案しました。非常に長いプロセスを得て、無事分析を終える事ができたのですが、今後の自分自身の課題が多く見つかりました。それらは、発信力のなさとゼロベース思考で物事を考える事の難しさです。発信力が欠如していた点に関しては、短時間で人にわかりやすく説明する能力に欠けていたり、相手がわかるだろうと思い込んでしまったりしていた点です。現在も本を読み、人と直接的なコミュニケーションを増やすなど、丁寧な意思疎通を心がけています。また、後者では分析を行う上で、自身の価値観や今までの経験に邪魔をされる事が多々ありました。そのため、アイディアの大小に関わらず、必ずメンバーと意思疎通を図り、一つ一つ意思決定を行っていきました。また、就職後も常に斬新な考え方をするために、社会や物事の仕組みの「当たり前」に対して疑問を投げかけるなどして、トレーニングし続けたいと考えています。

 このPCM分析以外にも、個性的で素敵なメンバーに囲まれながら、多くの事を学び、経験できました。改めて、小西先生とゼミメンバーの皆さんには感謝いたします。

 

 Hi, this is Ayu Amadatsu, a senior student from Konishi seminar. It's been a long time since my last post. During that time, I finished job hunting and I was able to exceed my target score on the TOEIC test. Above all, in December 20th, two-year seminar was over in a blink of an eye. In seminars, we did group work such as PCM method, company analysis, and making presentation of summaries of book. Also, individual work such as one-on-one debates and paper presentations too. By these experiences, I was able to see myself with an objective eye and deepen mutual understanding with other students. In this blog, I would like to write about the PCM method which I learned many things the most in the seminar.

 In the first place, the PCM method is to analyze one problem from various angles, starting form stakeholder analysis, and deciding a project for it at the end. It was held for the first time in the third year, and in order to make it even better, we proceeded online (due to the COVID-19) with group members even outside of class. We set central problem as ``the problem of many high school girls committing suicide has not been resolved'', and analysis was conducted based on the three perspectives of school, home, and SNS. Our group made sure that every information is based on the evidence. Then, as the final project proposal, based on the idea that worries in grade can lead to suicidal impulses, we drafted a project proposal aimed at improving teaching skills of teachers. It was a very long process, but we were able to complete the analysis without an incident. On the other hand, I had identified many issues for myself. Those are lack of ability to communicate and the difficulty of thinking with zero-based thinking. Regarding my lack of communication skills, I lacked the ability to explain things to people in a short amount of time and I assumed that the other person would understand. But now, I am trying to communicate politely with others by reading books and increasing face-to-face communication. Also, in the latter case, I was often hindered by my own values and past experiences when conducting analysis. Therefore, regardless of the size of the idea, we always tried to communicate with the members and made decisions one by one. In addition, I would like to continue training by doubting the obvious of society and the structure of things, so that I can always have a fresh way of thinking even after joining a company.

 Except for PCM method, I was able to learn and experience many things while being surrounded by unique and wonderful members. Once again, I would like to thank Professor Konishi and all the seminar members.

 

小西ゼミ公式HPはこちらから▼

konishiseminar.wpcomstaging.com

2022年度ニュースレターが更新されました!上記URLより是非ご覧ください。

 

小西ゼミ公式Instagramアカウントはこちら▼

https://www.instagram.com/kg_konishiseminar/

@kg_konishiseminar