関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

2022年度 ゼミ生紹介⑥

皆様こんにちは!

 

いつも、本ブログをご覧いただきありがとうございます。

小西ゼミでブログの担当をしております、3回生の井上歩花と申します。

 

本日は、2022年度小西ゼミ3回生のメンバーをご紹介させていただきます!

 

 

①名前:上杉莉瑚

 

②出身:大阪府

 

③趣味:一日一枚写真を撮ること、旅行

 

座右の銘:Try Everything

 "Try Everything"という言葉は、私にとって非常に思い入れ深く大切な言葉です。この言葉に出会ったのは、高校時代に1年間留学をしていた時です。当時お世話になっていたホストファミリーが毎朝私に伝えてくれました。たった2単語ですが、この言葉には限界がなく挑戦を自らの手で作り出すことが出来る力があると思います。

昔は「できない・やらない・無理」などと弱音を吐き、適当な言い訳をしてはチャンスを逃していました。この言葉に出会ってからは高校の留学時にボランティアサークルの設立をしたり、大学ではオンラインを利用した留学やPBL、インターンシップにも挑戦してきました。今では自分自身の可能性を信じて、目の前のチャンスに目を向けることで新しい自分を見つけ出すことを心がけています!

 

⑤ゼミを通しての目標

 私の小西ゼミを通しての目標は、自分らしさを忘れずに、私ができる・私にしかできない唯一無二となる武器を見つけ出すことです。小西ゼミには、地球規模で存在する幅広い課題に関心を持つ学生と互いに刺激し合える環境があります。また、4年生との合同ゼミも多いことからプレゼンテーション力やコミュニケーションスキルなど自己成長に繋がる様々な力が身に付きます。大学の授業・ゼミだけでなく多種多様な活動を通した努力を続ける仲間がいるからこそ、真剣に自分自身と向き合う時間にもなります。周りと比較してしまう癖のある私ですが、まずはこの環境の中で挑戦を楽しみ、主体性と自信を持って「私」とは何かを見つけていきたいです。

 

⑥研究テーマ

 私は、日本の労働環境とキャリア観の変化から考えられる日本におけるリカレント教育(学び直し)普及に向けた課題について研究したいと思っています。人生100年時代や少子高齢化の時代によって日本でのライフスタイルへの変化が求められています。VUCA、第四次産業革命といった技術革新が進む中で新しい知識やスキル習得、さらに最近では転職も視野に入れたキャリアパスが考えられている時代であると実感しています。日本型雇用システムの変化や働き方の多様化を軸に、学び直しが日本で遅れを取っている理由と今後必要な課題の分析をしていきたいと思います。また、他国で実施されている制度と比較しながら、日本政府や企業での取り組み方や社会における認識とのギャップも視野に入れて調査していきたいと考えています。

 

最後までお読みいただきありがとうございました!

 

 

Hello, everyone!

 

Thank you for always reading our blog.

My name is Ayuka Inoue, a third-year student who is in charge of blogging at Konishi seminar. 

 

This time, we would like to introduce a third-year seminar student of this year!

 

 

①Name:Riko Uesugi

 

②Hometown:Osaka

 

③Hobbies:Take one picture a day, Travel to non-touristy places

 

④Motto:"Try Everything"

 "Try Everything" is a phrase that is very dear to my heart. I first encountered this phrase when I was studying abroad for a year in high school. My host family at the time told me to "Try Everything" every morning. It is only two words, but I believe that this word has the power to create challenges for oneself without limits.

 In the past, I used to make weak complaints such as "I can't do it," "I won't do it," and "It's impossible," and I would make up all kinds of excuses and miss my chances. Since I came across this word, I have established a volunteer circle when I studied abroad in high school, and I have tried online study abroad, PBL, and internships in college. Now I believe in my own potential and try to find a new me by looking at the opportunities in front of me!

 

⑤Goals thorough seminar

 My goal through the Konishi Seminar is to find a unique weapon that I can do and that only I can do, without forgetting to be myself. The Konishi Seminar provides an environment in which students can stimulate each other's interest in a wide range of issues that exist on a global scale. In addition, since there are many joint seminars with fourth-year students, students can acquire a variety of skills that lead to personal growth, such as presentation and communication skills. It is also a time to seriously face yourself because you have friends who continue to make efforts not only through university classes and seminars but also through a wide variety of activities. I have a habit of comparing myself with those around me, but first of all, I would like to enjoy the challenges in this environment and find what "I" am with independence and confidence!

 

⑥Research Topic

 I am interested in researching issues related to the spread of recurrent education (relearning) in Japan, based on changes in the working environment and career outlook in Japan. I realize that we are in an era of technological innovation such as VUCA and the Fourth Industrial Revolution, where people are considering new knowledge and skill acquisition, and more recently, career paths with an eye to changing jobs. I would like to analyze the reasons why relearning is lagging behind in Japan, and the issues that need to be addressed in the future, centering on changes in the Japanese-style employment system and the diversification of work styles. We would also like to investigate the gap between the Japanese government and corporate approaches to career paths and the perception of career paths in society by comparing them with systems implemented in other countries.

 

Thank you for reading to the end!

 

 

小西ゼミ公式HPはこちらから▼

https://konishiseminar.wpcomstaging.com