関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

小西ゼミ卒業生の方を迎えての合同ゼミ

皆さま、こんにちは。

小西ゼミ4年生の濱田希帆です。

いつも本ブログをご覧いただきありがとうございます。

 

今回は、先日行われた合同ゼミについて執筆させていただきます。

7月10日(土)の3・4年生合同ゼミでは、小西ゼミの卒業生の方をゲストにお招きし、ご講演いただきました。

今回ご講演いただいた卒業生の方は小西ゼミ1期生の先輩であり、ご卒業後は海外留学や大学院進学、在カンボジア日本国大使館での勤務などの幅広い分野でご活躍されてきました。講演は、学部や大学院のお話、ご自身のキャリアについて、学生時代にしておくべきことなどをお話ししていただき、最後にゼミ生からの質疑応答といった内容で行われました。

多様な経験とキャリアを積まれてきた先輩のお話はとても興味深く、今後進路選択やキャリア選択をしていくゼミ生にとって貴重な機会となりました。

 

私が特に印象に残ったのは、自分の「軸」についてのお話です。卒業生の方は、学部生のときに小西ゼミに所属し、国際協力や国際開発に興味を持たれてから今日まで一貫して「国際関係の仕事(英語)・東南アジア・日本」という3つの軸をもとにご自身のキャリアを選択されてきたとおっしゃっていました。

なぜこのお話が印象に残ったかというと、私自身就職活動を通して自分の「軸」を持つことの重要性を実感したからです。就職活動をしていると、「就職活動の軸は何ですか?」と聞かれることがよくあります。私も自分なりに「就職活動の軸」を持っていましたが、この軸は少なからず自分が企業に採用されることを意識して作ったものであったため、本質的な自分の軸や成し遂げたいことを見失ってしまった時期がありました。

そのため、今回のお話を聞いて、私も卒業生の方のように目先のキャリアだけでなく、10年後や20年後に自分がありたい姿を改めて考え、自分の人生における確固たる軸を見つけたいと思いました。

 

最後までお読みいただきありがとうございました。

 

 

Hello, everyone.

My name is Kiho Hamada a fourth-year student in Konishi seminar.

Thank you always for reading this blog.

 

This time, I would like to talk about a class which was held the other day.

In July 10th, we invited a graduate from Konishi seminar in our class, and she gave us a lecture.

She is a first graduate in Konishi seminar. After she graduated university, she went abroad and graduate school. She also has an experience of working at Royal embassy of Cambodia.

She’s lecture was very interesting for us, because she has various experiences and careers.

We have to choose our path for the future, so it was a good opportunity to think about our career.

 

What impressed me most was a story about “core values”. After she graduated university, she always chose her career based on her three core values (1. English, 2. Southeast Asia, 3. Japan).

The reason why I impressed with this story, I realize that importance of having my core values through a job hunting.

When I was hunting for job, I often had to tell my core values of job hunting to interviewer.

However, when I decided my core values of job hunting, I had to consciously think about to be employed by companies. Therefore, I sometimes lost myself and what I really want to do.

As well as graduate, I want to look for consistent core values in my life.

 

Thank you for reading until the end.

スクリーンショット (6)

 

 

 

 

 

▼小西ゼミホームページはこちら▼

https://konishiseminar.wordpress.com/

▼小西ゼミインスタグラムはこちら▼

https://www.instagram.com/kg_konishiseminar/