関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

2022年度 ゼミ生紹介⑪

皆様、こんにちは!

いつも、本ブログをご覧いただきありがとうございます。

小西ゼミ3回生の井上歩花と申します。

 

本日は、2022年度小西ゼミ3回生の最後のメンバー紹介をさせていただきます!

 

 

①名前:田村美有(タムラ ミウ

 

②出身:大阪府吹田市

 

③趣味:衣食住をグレードアップさせること

 

座右の銘:「疾風に勁草を知る」

この言葉は、「はやい風が吹いて初めて生き残る強い草が見分けられるように、厳しい試練に直面したときに初めて意志や節操の堅固な人間であることがわかる。」ことを意味します。

私がこの言葉を自分の軸とし始めたきっかけは中学生の時の経験からです。

私は中学生の時、本当に厳しい体育会系の部活動に所属していました。

冬の寒いグラウンドを100周走らされた厳しい環境下でも、仲間と共に乗り越えて、試合に勝てたときにはとてつもない達成感を感じたことを覚えています。

その経験から、厳しく辛いときにこそ、「どれだけ自分の信念を曲げずにいられるか」や、「自分の真価が問われる」ということを痛感しました。

この気付きから、私はどんなに自分にとってはやい向かい風が吹いても、自分の軸をしっかりと持ち、立つことができるような人間になると決意しました。

 

⑤ゼミを通しての目標

まず、私が所属する小西ゼミは一言で表現すると「自由」です。

ゼミ内容も自由、仲間も個性的かつ自由で、とても刺激的な日々を送っています。しかし、「自由」は簡単なようで一番難しいと実感しています。なぜなら、自由な状況ほど、主体性を求められる場はないからです。

 

このような自由なゼミを通しての目標は、「誰かと一緒に歩み続ける」です。自分の経験外のことにチャレンジすることは、大変勇気のいることです。しかし、チームスポーツを続けてきた私は誰かと一緒に挑戦すれば、一人で何かに向かう時よりも自信や勇気が出ると感じます。なので「誰かと一緒に」何かに挑戦し続けていく2年間、そしてその先の人生にしたいです。

 

⑥研究テーマについて

現代日本社会において女性人材の市場価値を向上させるためには?

~ディーセントワーク機会創出の観点から考えて~」

 

上記をテーマとしてリサーチを進めております。

私は現代の日本社会に性別職域分離の慣習があると感じたことがこの問題提起をしたきっかけです。例えば、保育士や看護師は女性が就業する職であるイメージが強く、かつ実際にデータとして女性の方がこの傾向が強いことが明確になっています。

このような性別職域分離の傾向にある職業はその分野ではスキルと言えますが、単一スキルであり、将来転職をしたいとなった時や自分で何かを始めたいと感じたときに、要求されるであろう多角的なスキルが身につきません。その結果単一市場ではなく、全体的な市場で見たときにその市場価値を低下させていると仮説します。

これらのような職業を否定しているのではなく、性別に偏りがある職業とスキル獲得の関係性を明らかにしたくこの研究テーマを設定しました。


最後までお読みいただきありがとうございました!

 

 

Hello, everyone!

Thank you for always reading our blog.

My name is Ayuka Inoue, a third-year student who is in charge of blogging at Konishi seminar.

 

This time, I would like to introduce third-year student of this year! This is going to be the last time introducing the seminar students of this year, so I hope you enjoy reading it!

 

 

① Name: Miu Tamura

 

②Hometown: Suita City, Osaka prefecture

 

③Hobbies: Upgrading food, clothing, and shelter

 

④Motto: Knowing how to be strong in a gale

This phrase means, "Just as you can recognize the strong grass that survives only when a swift wind blows, you can tell that you are a person of strong will and discipline only when you are faced with severe trials. This is what it means.

The reason why I started to use these words as my axis is because of an experience I had when I was in junior high school.

When I was in junior high school, I was a member of a really strict gymnastic club.

I remember the tremendous sense of accomplishment I felt when my friends and I overcame the harsh environment of having to run 100 laps around a field in cold winter and win a game.

This experience made me realize that it is in tough and painful times that one's true value is tested and how much one can hold fast to one's convictions.

This realization made me determined to become a person who can stand firm on my own axis no matter how fast the headwind blows for me.

 

⑤Goals through the seminar

 

First of all, the Konishi Seminar, to which I belong, can be summed up in one word: "freedom”.

The content of the seminar is free, and the seminar students are unique and positive, making my days very stimulating.

However, I realize that "freedom" may seem simple, but it is the most difficult thing to achieve.

This is because there is no place where independence is required than a situation that is not bound.

 

My goal through the seminar is to "keep moving forward with someone else.

It takes a great deal of courage to take on a challenge that is outside of my experience.

However, having continued to play team sports, I feel that if I take on a challenge together with someone, I gain more confidence and courage than when I face something alone. Therefore, I would like to spend the next two years of my life challenging something "with someone else," and beyond.




⑥Reserch topics

“How can we improve the market value of female human resources in modern Japanese society?

-Considering from the perspective of creating decent work opportunities-".

 

I am conducting research on the above theme.

My motivation for raising this issue is that I feel there is a practice of gender segregation of jobs in contemporary Japanese society.

For example, nursery school teachers and nurses have a strong image of being jobs for women.

In fact, the data clearly shows that women are more likely to work in these fields.

These occupations that tend to be gender-segregated can be considered skills in their field, but they are single-skill occupations and do not provide the multifaceted skills that will be required when people want to change careers or start their own business in the future. As a result, we hypothesize that the market value of these occupations is reduced when viewed in the overall market, rather than in a single market.

We are not denying the existence of such occupations, but we have chosen this research theme in order to clarify the relationship between gender-biased occupations and the acquisition of skills.

 

Thank you for reading to the end!

 

 

小西ゼミ公式Instagramはこちらから

https://www.instagram.com/kg_konishiseminar/?hl=ja