関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

GCaP(Global Career Program)について

皆様こんにちは!

 

いつも、本ブログをご覧いただきありがとうございます!

 

小西ゼミ3年生の古瀬和音と申します。

 

今回、私はGCaP(Global Career Program)について話します。

 

 

 GCaPとは、様々な実務経験のある講師陣から指導を受けられる、大学主催のプログラムです。このプログラムに参加した理由は、3つあります。1つ目は、国際問題に興味があり、国連や外務省で働いていたバックグラウンドのある講師陣と直接関われる機会があったため。2つ目は、英語を使う機会が多く、英語能力を向上させられると考えたため。3つ目は、意識の高い学生とつながりたかったためです。

 このプログラムで特に大変だったのは、GCaP演習という授業についていくことでした。2年生から始まるこの授業では、毎週異なる先生方がそれぞれの専門分野について講義を行います。毎回英語の事前資料が配られ、それに関する講義があり、授業後にはレポート課題が課されるという流れでした。英語が苦手な私は事前資料を読み込むことすら難しく、授業内で発言することなどできませんでした。特に周りの学生のほとんどが英語堪能で、スラスラと意見を言うので劣等感・焦りばかりを感じ、精神的にとても辛かったことを覚えています。ただ、自分で目標を持ってやり始めたことを、途中であきらめることはしたくなかったので必死に食らいつこうと努めました。事前資料を読むのに時間がかかるため、毎日少しずつ時間をかけて分からない単語を調べて授業に臨みました。

 最終的には英語の論文を読むことへの抵抗感が減り、授業での発言機会も増えていきました。GCaPでは、仲間と切磋琢磨しながら、目標に向かって努力し達成する経験を得られました。これからも、挑戦しあきらめずにやり切るということを意識していきたいと思っています。



Hello, everyone!

 

Thank you for always reading our blog.

 

My name is Kazune Furuse, a third-year student at Konishi seminar.

 

Today, I would like to explain about GCaP.

 

GCaP(Global Career Program)  is a university-sponsored program where participants receive guidance from instructors with diverse practical experience. There are three reasons why I chose to participate in this program. First, I had an interest in international issues and get the opportunity to directly engage with instructors who had backgrounds working at the United Nations or the Ministry of Foreign Affairs. Second, I believed that participating in this program would provide me with numerous opportunities to use English and enhance my English language skills. Third, I wanted to connect with conscientious students.

One particularly challenging aspect of this program was keeping up with the GCaP exercises. This class, starting from the second year, featured different instructors lecturing on their respective fields every week. Each session involved distributing English materials beforehand, followed by a lecture and the assignment of a report afterwards. As someone who struggled with English, even reading the pre-class materials was difficult for me, and I couldn't participate in class discussions. Especially considering that most of my peers were proficient in English and expressed their opinions fluently, I felt a constant sense of inferiority and impatience. It was mentally challenging, but I remember not wanting to give up on something I had started with a goal in mind. Despite the time-consuming process of reading the materials, I dedicated time each day to gradually look up unfamiliar words and attend the class.

Ultimately, my resistance to reading English papers decreased, and my opportunities to speak during class increased. In GCaP, I gained the experience of striving towards and achieving goals while challenging myself alongside my peers. Moving forward, I aim to remain conscious of the importance of facing challenges without giving up.



Thank you for reading!



▼小西ゼミホームページはこちら▼

https://konishiseminar.wordpress.com/

▼小西ゼミインスタグラムはこちら▼

https://www.instagram.com/kg_konishiseminar/