関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

想像力の重要性

皆さま、こんにちは。小西ゼミ3年生の魚谷峻平です。

今回は、私が勉強を教える立場になり学んだ「想像力の重要性」について執筆したいと思います。ここでは、想像力を「相手のことを想う力」と解釈したいと思います。

 

私は現在、中学3年生の生徒に主に数学、英語を教えております。具体的には、学校での授業の復習や定期テスト対策を主に行っており、時には英語検定に向けた勉強なども行っています。

このような経験をするまで私は、「勉強を教えること」を、自分が持つ知識を用いて、生徒が不足している知識を補う作業という漠然とした認識をしていました。しかし、実際「勉強を教えること」は単純なものではなく、問題が複雑なものになればなるほど教えることは難解なものでした。いかに生徒に理解してもらえるような授業を行うかについて頭を悩ませていたところ、私は勉強を教える際、「想像力」が不足していることに気づきました。

例えば、私が複雑な数学の問題を解説している時、話すスピードが少し早まっていることが原因で、生徒の理解を妨げていると感じることがありました。これは、想像力を働かせるとすぐに解決すると考えました。理解ができない内容の説明を、どのようなスピードで説明するべきかを、自分が生徒の立場となり想像するのです。これを習慣化させると、徐々にではありますが、自然と理解を促すスピードで説明ができるようなりました。

このように、授業スピード一つにとっても想像力を働かすことを意識するだけで、より生徒の理解を深める授業を行えるようになりました。

 

もしかしたら、みなさんの中にはこのような意識を当たり前に持っていた方がいるかもしれません。しかし、考えてみると、非常に多くの場面で想像力は必要な力であると感じます。レポートを書くとき、プレゼンを行うとき、友達を慰めるときなど、人と接し、人に何かを伝えるとき、この想像力は役立つでしょう。

私自身まだまだ自分の想像力には自信がありませんが、色んな経験を通してこの想像力を養っていこうと思います。

 

最後まで読んでいただきありがとうございました。

 

Hello, everyone. My name is Shumpei Uotani, the three grade Konishi Seminar student.

 

This time, I would like to write about the importance of imagination I learned through my experience of teaching. In this post, I will regard the word ‘imagination’ as a skill of being considerate of someone’s feelings.

 

Now, I mainly teach math and English to a student of third grade of junior high school student. Specifically, I review his class in his school and prepare for tests, and sometimes study for EIKEN together.

Before I had such an experience, I had considered teaching as explaining to supplement knowledge students had not known by making use of my knowledge. However, in fact, teaching is not simple, and the more complicated problems are, the more difficult it is to teach. When I puzzled over how to teach to be understood by my student, I realized that I was short of my imagination when I taught. For example, when I explained a complicated math problem, I sometimes felt that I prevented him from understanding because my speaking speed was getting faster. In this situation, imagination is useful. The way is to imagine I am in his shoes how fast I should explain problems that are difficult for him to understand easily. By making a habit of this thinking, I was able to explain at the speed that helps him to understand gradually.

In this way, even something as simple as the speaking speed, being conscious of using imagination can provide him with classes to deepen his understanding.

 

Perhaps some people think that they are conscious of using imagination naturally. However, come to think of it, I strongly think that imagination is required in many situations. When interacting with people, or telling something, for example, when writing a paper, making a presentation, or consoling someone, I am sure that imagination will be useful.

Although I am not confident about my imagination, I decided to develop my imagination through various experiences.

 

Thank you for reading!

 

▼小西ゼミホームページはこちら▼

https://konishiseminar.wordpress.com/

▼小西ゼミインスタグラムはこちら▼

https://www.instagram.com/kg_konishiseminar/