関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

近未来の飛行機

皆様こんにちは。

小西ゼミ4年の岩田 陽と申します。

いつも本ブログをご覧いただきありがとうございます。

 

今回は私の一番好きなものである航空機、その中でも特に次世代機について執筆させていただきます。

 

航空機は日々新しい航空機が開発されていますが、その中でも特に私が特に注目している航空機はアメリカのBoom Supersonicが開発しているOvertureという超音速旅客機です。

つい最近では、アメリカのユナイテッド航空が購入契約を結び、話題になっています。

この飛行機の魅力は特に二つあります。

一つ目は飛行速度です。その最高速度はマッハ1.7。日本の主要航空会社が運用しているボーイング787の飛行速度がマッハ0.85なので、私たちが普段乗っている航空機の2倍の早さで飛ぶことになります。航空路線で考えてみると通常の航空機なら10時間15分ほどかかる東京-サンフランシスコ間がOvertureなら6時間で飛ぶことができます。

二つ目の魅力は巡航高度です。Overtureは高度約6万フィート(約18000m)で飛行できます。通常の航空機は約3万フィートで飛行するので約2倍の高さを飛ぶことができるのです。乗客はこれまで見たことがない景色を楽しめます。

速度と高度が普通の航空機の2倍ということを想像するだけでもとてもワクワクしますね。

 

Overtureは魅力的な航空機ですが、残念ながら問題も多く存在します。

一つ目はソニックブームの問題です。ソニックブームとは飛行機が音速を超えて飛行することで起こる衝撃波によって非常に大きな音が発生する現象です。2003年に引退した超音速航空機のコンコルドは、この影響で飛行できるエリアが制限されていました。

二つ目の問題はコスト面です。コンコルドは採算が取れなかったことが理由で引退に追いやられてしまいました。通常の航空機と比べ、超音速航空機は機体の製造や燃料などに多額の費用が掛かり、その航空券の値段が上がってしまうのです。

 

問題も多く見られますが、これらの問題に対処するための技術開発が進められており、今後の動向に注目していきたいです。

将来、Overtureが実際に飛んでいる姿を見られる日を楽しみに待っています。

最後までお読みいただきありがとうございました。

 

 

Hello, everyone.

My name is Yo Iwata of 4th grade from Konishi seminar.

Thank you always for reading this blog.

 

I would like to talk about the airplane that is my favorite thing.

I like airplanes so much that I go to the airport to see them once a week.

The theme is the Next-generation airplane.

 

Airplanes are developed day by day.  In particular, I am interested in supersonic airplane named Overture which is developed by Boom Supersonic. Recently, it becomes a hot topic that United Airlines makes a purchase contract with Boom Supersonic.

Overture particularly has two attractive points.

The first is flying speed. The maximum flying speed is Mach 1.7. That of Boeing 787 which major Japanese airlines operate is Mach 0.85.

Overture flies two timed faster than conventional airplanes. When we think about the air route, it takes 6 hours to Tokyo from San Fransisco by Overture. Normally, it takes 10 hours and 15minutes.

The second is cruising altitude. Overture flies at sixty thousand feet. Conventional airplanes fry at thirty thousand feet, so overture also flies at double cruising altitude of conventional airplanes. Passenger can enjoy seeing the view from the airplane window that they have never seen。

I get excited just thinking about twice speed and altitude of ordinary airplane.

Overture is very attractive airplane. However, unfortunately, it has many problems.

The first problem is sonic boom. Sonic boom is a phenomenon of making a loud noise caused by shock waves when the airplane travels through the air faster than speed of sound. Supersonic airplane named Concorde that was retired in 2003 was restricted area of fright because of a sound problem.

The second problem is cost. Concorde was retired because it is too costly for airlines. Compared to conventional airplane, supersonic aircraft costs a lot of money for manufacturing aircraft, fuel and so on. Thus, the price of an air ticket is increased.

 

There are many issues, but technical development for them is in progress. So, I would like to pay attention to it.

I am looking forward to seeing Overture flying in the sky in the future.

Thank you for reading this article.