関学総政 小西尚実ゼミ

関西学院大学 総合政策学部 国際政策学科 小西尚実ゼミ生によるブログです🌻

大学3年間で身につけたこと

皆様こんにちは!

 

いつも、本ブログをご覧いただきありがとうございます。

小西ゼミ3回生の浅田菜月と申します。

 

今回は、私が大学三年間で身に着けたことについてお話したいと思います。

私は、大学入学時から新型コロナウイルスの影響により多くの授業がオンライン形式で、サークルでの活動も制限されていました。しかし、そんな大学生活でも私が学び身に着けることができたことは主に二つあります

一つ目は、多角的なものの見方・考え方です。これは、総合政策学部で学んだからこそ身に着けることが出来た力だと感じています。私は今まで、自分のものさしで物事を見て、考え、理解していました。しかし、それによって自分の固定観念に縛られてしまい、柔軟な見方・考え方を妨げてしまうことがありました。総合政策学部で、多様な学問領域から社会課題を見つめ、分析するという学び方を知り、実践することで物事を見る際には多くの可能性を考え、検討することが大切だと感じました。

具体的には、私が以前から興味を持っていた途上国の貧困問題についてです。私は途上国の貧困削減のためには先進国による資金協力が最も効果的だと考えていました。しかし、総合政策学部で学びを進めていく中でそれも私の勝手な固定観念であったと気付きました。実際には、途上国の貧困問題には様々な要因・背景が存在しており、貧困削減のためには資金的な援助だけではなく、その国々の現状にあった支援が非常に重要であると知りました。

多角的な見方・考え方をすることで今まで見えていなかった事実やその重要性、新たな可能性を見出すことができると実感しています。そのため、この力は今後も意識して持ち続けたいです。

二つ目は、新たなことに挑戦する姿勢です。私は大学に入学するまで、自分に与えられたことや自分の好きなこと・得意なことにばかり力を注いでいました。当時はそれで十分だと考えており、充実した生活を送っていました。

しかし、大学生活は「人生の自由時間」だと言われることもあるほど時間の使い方、選択肢が多様であり、大学四年間の過ごし方で将来が変わると考えています。私が入学時に決めた大学四年間での目標は「自己成長」でした。そのため、これまでの三年間、私は目標達成のために出来るだけ新たなことに挑戦することを意識してきました。

具体的には、オンライン留学や学園祭実行委員会での活動、ビジネスコンテストなどが挙げられます。実際にこれらの経験は私に、より多くの人との出会いや視野の広さ、刺激を与えました。新たなことに挑戦することは自分自身の課題発見につながり、その課題を克服するために挑戦すべきことが明らかになります。このサイクルが自己成長への道しるべとなりました。

一・二年生の頃は「新たなことに挑戦する」ことを強く意識して取り組んできましたが、現在は以前のように意識せずとも挑戦する姿勢が身に着いたと考えます。

残りの大学生活においても多角的なものの見方・考え方と新たなことに挑戦する姿勢を最大限活かして学びを深めていきたいと思います。

最後までお読みいただきありがとうございました。

 

 

 

Hello, everyone!

 

Thank you for always visiting our blog.

I am Natsuki Asada, a third-year student in this seminar.

 

This time, I would like to talk about what I learned during my three years at university.

 

As I entered university during the coronavirus pandemic, many classes have been online and club activities have also been restricted. However, I feel that I have been able to learn and acquire a lot in the past three years even in such a university life.

 

There are two main things that I learned during my three years at university.

 

The first is a multifaceted way of looking at things and thinking. I feel that this is a skill that I was able to acquire because I studied at the School of Policy Studies.Until now, I have seen, thought, and understood things on my own yardstick. However, this sometimes bound me to my own stereotypes and hindered my flexible way of looking and thinking. At the School of Policy Studies, I felt that it is important to have many possibilities when looking at things and to consider them from various perspectives by learning how to look at and analyse social issues from various academic fields, and by practising them.

 

Specifically, I have been interested in poverty issues in developing countries for a long time. I believed that international cooperation in terms of finance by developed countries would be the most effective way to reduce poverty in developing countries. However, as I studied at the School of Policy Studies, I realised that this was also my own stereotype. I learned that there are various factors and backgrounds for poverty problems in developing countries, and that not only financial assistance but also support that suits the current situation of each country is very important for poverty reduction.

 

I feel that by taking a multifaceted perspective and thinking, I can discover facts that I have not seen before, its importance, and new possibilities. Therefore, I believe that this power is an important thing that we should continue to be aware of in the future.

 

The second is the attitude of taking on new challenges. Before I entered university, I focused only on what I was given and what I liked and was good at. At that time, I thought it was enough, and I lived a fulfilling life.

 

However, university life is sometimes said to be "free time in life" and there are so many ways to use and choose from university that the future will change depending on how you spend your four years at university. My goal for the four years of university that I set when I entered the university was "personal growth." Over the past three years, I have been conscious of trying new things as much as possible to achieve my goals.

 

Specifically, there are online study abroad, activities in the school festival executive committee, and business contests. In fact, these experiences have given me the opportunity to meet more people, broaden my horizons, and inspire me. I feel that it has led to finding my own challenges, taught me what I need to challenge to overcome those challenges, and served as a guidepost for personal growth.

 

When I was in my first and second years, I was strongly conscious of "taking on new challenges," but now I think I have acquired the attitude to take on challenges without being aware of it as before.

 

In the rest of my university life, I would like to deepen my learning by making the most of my multifaceted perspectives and ways of thinking and my attitude of taking on new challenges.

 

Thank you for reading to the end.

 

 

小西ゼミ公式HPはこちらから▼

konishiseminar.wpcomstaging.com

 

小西ゼミ公式Instagramはこちらから▼

https://www.instagram.com/kg_konishiseminar/