皆さんこんにちは。
平素より、本ブログをご覧頂きありがとうございます。
今週の記事は、3年生の郡 優海子が担当させていただきます。
今回は、ゼミ活動や学外の活動から学んだ、グループワークにおいて私が大切だと感じている事をお話させていただきます。
グループワークに必要なスキルは、特に、3年生になって体感し学んだことが多く、その理由は、小西ゼミのフィールドワークで代表を経験しはじめて、全体を見てまとめる、という立場にたった事が大きく関係しています。
私が考えるグループワークで大切なことはこの5つです。
- 最後まで責任を持つ事
- うまく進まないときや悩んだ時は、目的やコンセプトを見直すこと
- 自分と違う意見を受け入れること
- 計画的に実行すること
- みんなで分担すること
改めて、文章にしてみると当たり前のことのように感じるかもしれません。しかし、いざグループワークを行うとなると、自分一人で実行する事ではないので、思うように進まない事も多いものです。
私は、グループをまとめるような経験を、1度もしたことがなく、いつもその中の一人であったので、自分一人が他に与える影響なんて少ないと考えていたことや、いつも全力で貢献でききれていませんでした。
しかし、フィールドワークの代表を経験して、はじめて全体を見る立場にたって、私の考えや行動は、大きくまちがっていたことに気づきました。
グループへの関わりに温度感が低いと、他者に嫌な思いをさせたり、迷惑をかけます。
一人一人の協力がいかに必要であるかに気づき、グループワークを円滑に進めるためには、先ほど述べた5つのことが必要だと考えています。
チームワークは、これから社会に出て働く上でも、大切なスキルの一つでもあります。
これからも、日々の生活で大切に感じるものをリストアップしながら、自己成長につなげたいです。
最後までお読みいただきありがとうございます。
小西研究室のホームページはこちらから↓
http://www.konishi-kg.org/language.html
Hello everyone.
I am Yumiko Kori, today I will talk about the importance of working as a team.
I learned team work skills through the experiences of being a leader of filed work we had in spring semester. I have never been a leader, so this was the first time to see everyone from the top position.
This is the 5 important skills of working as a team which I though from my experience.
- Take responsibility to the last
- Rethink the purpose or concept when you struggle
- Accept the opinion from others
- Carry out work in a structured way
- Divide up the work
They are very simple and basic things. However, it is difficult to complete everything, because you won’t work by yourself.
I was always one of the member of the team and I didn’t though that my opinion or action won’t affect others. I had lack of responsivity, so I didn’t contribute enough to the team,
However, I could finally realise I was wrong. I could see every single of member and whole team from the top position and realise how important the teams work skill is.
Those skills will be much more important after I enter working society.
I will continue learn important things from my daily life.
Thank you for reading.